Vill du få tips på fler passande utbildningar inom Försäljning & Marknadsföring?

Fyll i din e-postadress nedan innan du klickar på 'Ansök nu'. Men känn inget tvång, det är helt upp till dig!

Villkor

Visual Merchandiserutbildning

Inredningsakademins utbildning till Butikskommunikatör är fokuserad på att du efter examen ska kunna arbeta i butik, på events eller mässor med att skapa attraktiva och lockande säljytor. Utbildningen bedrivs på distans med 5 helgträffar/steg under en termin i Stockholm.

Om utbildningen

Visual Merchandiserutbildningens steg 1 och 2 är grundkursen, steg 3 fortsättningskurs och steg 4 påbyggnadskurs. På steg 5 gör du din examineringsuppgift. Sammantaget en komplett VM-utbildning. På träffarna sker föreläsningar, studiebesök, övningsuppgifter och redovisning av hemuppgifter.

Mellan träffarna läser du kurslitteratur och gör övningsuppgifter. Efter examen ordnar vi några veckors (frivillig) praktikplats åt dig i den miljö du vill praktisera i t ex butik, på events eller mässor.

Kursportalen

Om du väljer att läsa på ren distans utan helgträffar.

Under utbildningen kommer du att få se filmer med vår lärare och med tal skärminspelade föreläsningar i Powerpoint. Alla bilder i föreläsningsmaterialet finns även tillgängliga som stillbilder. Du gör övningsuppgifter och skickar in inlämningsuppgifter direkt i Kursportalen. Slutprov för Diplomering som du skickar in.

I Kursportalen har du tillgång till en community med andra studenter samt support via chatt eller mail. Här gör du också olika Quiz för att stämma av din kunskapsnivå. Du kan gå tillbaka och se filmer och föreläsningar samt stillbilder hur många gånger som helst under ett år.

Efter utbildningen

När du arbetar som Visual Merchandiser även benämnd Butikskommunikatör skapar du säljande miljöer som är både säljande och estetiskt tilltalande. Det kan vara ett skyltfönster i en butik som har som uppgift att locka in kunder in i butiken. Du får lära dig hur man som konsument upplever form, färg och inredning mm, allt för att ge försäljning av butikens varor. Det är ett kreativt arbete men du kommer också lära dig den kommersiella sidan och grundläggande butiksekonomi.

Förutom i butiksmiljöer och events kan en Visual Merchandiser även arbeta med att bygga upp attraktiva miljöer hos företag och i offentliga miljöer.

En butiksmiljö är en miljö som ständigt förändras efter årstider och därmed ändras också butikens utbud av produkter.

Ett kreativt yrke där du samarbetar med andra specialister inom försäljning, marknadsföring och ekonomi mm. Således viktigt att du tycker om att arbeta både med kunder och internt med dina medarbetare för att skapa de bästa förutsättningarna för försäljning.

Läs mer om Inredningsakademin här

Läs vår studentblogg
Ställ en fråga