Vad är och gör en Reparatör lok och vagn?
En Reparatör arbetar med lok, tågvagnar, X2000, motorvagnar, tunnelbanevagnar, spårvagnar och Banverkets arbetsfordon. Vilka fordon man arbetar med beror på var man är anställd. Som reparatör utför man både förebyggande och avhjälpande underhåll. Förebyggande underhåll innebär att fordonen kontrolleras och underhålls efter ett visst antal körda kilometer. Avhjälpande underhåll betyder att man reparerar skadade och trasiga fordon.
Man utför större och mindre reparationer av olika slag. Det kan gälla allt från att söka fel på elektronikkomponenter, byta motorer eller hjulaxlar till att byta en trasig glasruta eller ett säte.
I arbetet som reparatör används olika handverktyg, mätinstrument och handdatorer. Man använder sig av kretsscheman och ritningar i arbetet. Även svetsning och hårdlödning ingår i arbetsuppgifterna.
Det mesta av arbetet som reparatör utförs i verkstaden och man ingår ofta i ett arbetslag.
Man kan också arbeta som mobil reparatör, då rycker man ut i bil om det har uppstått något fel som måste åtgärdas direkt, på exempelvis en tunnelbanevagn. Då arbetar man ensam och måste kunna fatta självständiga beslut.
Det är stor skillnad på arbetsuppgifterna beroende på vilket fordon man arbetar med. Det ställs också olika krav på erfarenhet och kompetens. Ju mer avancerade lok och vagnar desto mer kunskap om elkraft, elektronik och data krävs.
Arbetsuppgifter
En lok- och vagn Reparatör arbetar med både förebyggande och akut underhåll av järnvägs, spårvägs- och tunnelbanefordon. Bland arbetsuppgifterna
- arbetar efter kretsscheman och ritningar
- kontrollera och underhålla
- reparera skadade och trasiga fordon
- felsökning invändigt och utvändigt
Var arbetar man?
Ren lok- och vagn Reparatör arbetar inom järnvägen, spårvägen eller i tunnelbanan.
Videointervju med en Reparatör lok och vagn
Ingen videointervju för tillfället
Vilken utbildning krävs för att bli Reparatör lok och vagn
Grundutbildning kan till exempel vara gymnasieskolans 3-åriga Elprogram, Fordonsprogram och Industriprogram. Oftast ställer arbetsgivaren krav på genomförd gymnasieutbildning.
Att studera till Reparatör lok och vagn
En del företag har egna utbildningscentra som anordnar utbildning i samband med anställning och fortbildning efter hand.
Behörighetskrav för att plugga till Reparatör lok och vagn
Då de flesta går en gymnasieutbildning för att bli Reparatör, gäller behörighet för gymnasiet. För YH-utbildningar till Reparatör lok och vagn krävs grundläggande behörighet för yrkeshögskolan och särskilda krav kan förekomma beroende på vilken utbildning du väljer.
Studera till Reparatör lok och vagnutomlands
Mer information inom kort
Studier i Norge
Vi saknar information om ifall det krävs någon speciell utbildning för att bli Reparatör lok och vagn i Norge.
Vidareutbildningar och magister-/masterexamen
Vi saknar information om vidareutbildning för Reparatör lok och vagn.
Specialisering och inriktningar
En lok och vagn Reparatör kan också arbeta som mobil reparatör och rycka ut vid akuta problem.
Skillnad mot liknande yrken
Jämför med Maskinmontörer som monterar maskiner och maskinanläggningar och sätter ihop delar till verktygsmaskiner, förpackningsmaskiner, pappersmaskiner, energiprocesser, ställverk, kompressorer eller gruvmaskiner.
Stipendier för Reparatör lok och vagn
Vi saknar information om stipendium för Reparatör lok och vagn.
Praktik, traineeprogram och kompetensutveckling
Internship och traineeprogram inom Transport
Kompetensutveckling inom Transport