Vad är och gör en Mediasäljare?
En Mediasäljare säljer reklamplatser till olika typer av medier för tidningar, tidskrifter, annonsblad, radio, Tv, sponsring, sportrinkar och utomhusreklam. Man arbetar både med att sälja och förmedla traditionella annonser inom nyhets- eller underhållningsverksamhet som TV, dagstidningar eller radiokanaler eller så säljer man plats i magasin, reklamblad eller reklamtidningar.
Som Mediasäjare kontaktar man kunder på andra företag per telefon eller genom besök. Man måste kunna få bra kontakt med kunderna och skapa långsiktiga relationer, eftersom återkommande försäljning är minst lika viktig som nyförsäljning. Det är viktigt att kunden blir nöjd och får bra utdelning på de reklampengar som de investerat. Mediasäljaren måste kunna en del om olika mediekanaler för att guida kunderna rätt och ge bra råd, till exempel tipsa om hur man kan lägga upp en bra försäljnings- eller reklamkampanj, kombinera flera olika kanaler. Mediasäljare kan även ha bra kunskaper inom desktop publishing eller ha en blick för hur man utformar en snygg annons.
En hel del administration ingår i arbetet som korrespondens, kundregister uppdatering och föra statistik då man följer upp och gör analyser av säljresultat.
Arbetet är mycket självständigt men ställer stora krav på självdisciplin för att verkligen lyfta den där luren och ringa en kund - som kan bli sur för att man ringer och ska sälja nåt. Även om man som Mediasäljare själv kan styra över sin arbetstid, så arbetar man alltid mot en personlig försäljningsbudget som man måste uppnå. Det är viktigt att man skapar ett bra säljresultat eftersom lönen ofta består helt eller delvis av provision på hur mycket man säljer.
Arbetsuppgifter
En Mediasäljare kan ha en mängd olika arbetsuppgifter, bland annat
- kontakta nya och befintliga kunder
- göra kundbesök
- ge råd för kundens mediaplanering
- tipsa om effektiva reklamplatser
- följa upp och föra statistik
- föreslå och ge råd i utformningen av annonsmaterial
- uppdateras kundregistret
- göra utskick till kunder om nya annonsmöjligheter
- sätta mål och delmål för att skapa resultat i jobbet
Var arbetar man?
En Mediasäljare arbetar på oftast i ett mediaföretag som säljer reklamplats i tidningar, tidskrifter, annonsblad, radio, TV. Några arbetar på telemarketingföretag som har uppdrag inom mediaområdet.
Videointervju med en Mediasäljare
Ingen videointervju för tillfället.
Vilken utbildning krävs för att bli Mediasäljare
Det ställs ofta inga formella krav på den som vill bli mediasäljare och personlighet och attityd smäller högt. Att ha en ekonomisk utbildning, gärna där marknadsföring ingår, är dock bra. Det finns en yrkeshögskoleutbildning (YH) till Mediasäljare på Akademi Båstad, dessutom finns det flera utbildningar till Account Manager och Key Account Manager på bl.a. Sälj- och Marknadshögskolan.
Att studera till Mediasäljare
Det är vanligt att Säljare har en ekonomisk eller teknisk utbildning från gymnasiet eller högskolan. Det är värdefullt med en kombination, såsom exempelvis ingenjörsutbildning påbyggd med företagsekonomiska kurser. Arbetet kräver dessutom ofta ingående kännedom om den bransch du vill arbeta i. Telefonförsäljare får vanligen intern utbildning i säljteknik och produktkunskap.
Behörighetskrav för att plugga till Mediasäljare
För YH-utbildningar till mediasäljare krävs grundläggande behörighet för yrkeshögskolan.
Studera till Mediasäljare utomlands
Mer information inom kort.
Studier i Norge
Du kan läsa mer om hur man studerar till Mediasäljare i Norge på Søk Utdanning.
Vidareutbildningar och magister-/masterexamen
Du kan exempelvis vidareutbilda dig till key account manager.
Specialisering och inriktningar
Det är ganska vanligt att en Mediasäljare att avancera till Account Manager och Key Account Manager som har ansvar för en grupp med kunder eller nyckelkunder.
Skillnad mot liknande yrken
Se även Företagssäljare säljer varor och tjänster till andra företag, inte till privatpersoner eller Marknadsförare som skapar och genomför marknadsplaner för produkter eller tjänster åt ett företag.
Stipendier för Mediasäljare
Vi saknar information om stipendier för mediasäljare.
Praktik, traineeprogram och kompetensutveckling
Internship och traineeprogram för mediasäljare
Kompetensutveckling inom försäljning
Lön & Löneutveckling
32 300 kronor per månad
Källa: SCB