https://res.cloudinary.com/hm7cvv3hp/image/upload/q_auto,f_auto,fl_lossy/v1618408304/us/au7zldosfceiktvf6mmq.gif
https://res.cloudinary.com/hm7cvv3hp/image/upload/q_auto,f_auto,fl_lossy/v1618390309/us/bw7zejxq04r5bnttn51k.gif
Spara sidan

Spara sidor och håll enklare koll på de utbildningar du är intresserad av.

Skapa ett konto snabbt, enkelt och gratis här

Matchmail

  • Få matchmail med kurser & utbildningar inom Försäljning & Marknadsföring

  • Marknadsförare – Utbildning och information

    Här hittar du information om hur man utbildar sig till Marknadsförare samt relaterad information om hur mycket en Marknadsförare tjänar i lön, hur det är att jobba som Marknadsförare, antagningskrav, framtidsutsikter på arbetsmarknaden, eventuella stipendier du kan söka, hur man studerar till Marknadsförare utomlands och mycket mer. Vill du spara sidan eller dela sidan med en vän gör du det till höger om denna text.

    Läs mer

    Vad är och gör en Marknadsförare?

    Marknadsföring är en kommunikationsprocess för att skapa intresse och sälja en idé, vara eller tjänst i syfte att skapa intresse och sälja. Det gäller att försöka få rätt produkt eller tjänst till kunden. Som Marknadsförare kan man också kallas Markadskoordinator, Marknadsanalytiker, Marknadschef eller Marknadsplanerare.

    Marknadsförare har många kontakter med människor och leverantörer som exempelvis tryckerier, webbyråer, reklambyråer och distributionsföretag. Ofta arbetar man i projektform med olika kampanjer efter en årlig marknadsplanering och budget. En Marknadsförare tar inte bara ansvar för trycksaker men har också hand om kampanjer på Internet, direktmarknadsföringen, annonser i tidningar, djingels i radio, reklam i TV och kampanjer på offentliga utomhusplatser.

    Det är viktigt att räkna inom marknadsföring, så att man vet vart pengarna som man spenderar på marknadsföringen går. Man kallar det för ROI (Return On Investment) och kan då se intjänade pengar på en kampanj ger i förhållande till satsad krona.

    ROI lkan man räkna fram eftersom varje kampanj märks med särskilda koder. När kunden svarar så ser man vilken kanal kunden kommer ifrån. Till exempel kan man se att en stor del av kunderna har svarat på ett bonuserbjudande på TV och en mindre del å ett direktreklamutskick genom att de skickat in en svarstalong. Då kan Marknadsföraren spåra rätt bra vilka de bästa kanalerna för en produkt är, och behöver inte satsa marknadsföringspengar på onödiga kanaler.

    Arbetsuppgifter

    Marknadsförare med grafisk utbildning kan till exempel arbeta på ett tryckeri, en reklambyrå eller som ansvarig för trycksaker eller andra media på ett företag eller en organisation. På reklambyråer arbetar många som copywriters som skriver texter och som formgivare av bild och text eller av en produkt. I Marknadsförarens uppgifter ingår

    • arbeta med övergripande marknadsstragegi
    • välja marknadskanaler
    • göra kreativa broschyrer och material
    • projektleda olika kampanjer
    • koordinera externa leverantörskontakter
    • räkna på kampanjer och föra statistik
    • göra målgruppsanalyser

    Var arbetar man?

    Marknadsförare arbetar på informations- eller marknadsavdelningar på alla typer av företag, myndigheter och organisationer.

    Videointervju med en Marknadsförare

    Vilken utbildning krävs för att bli Marknadsförare

    Marknadsförare har ofta högskoleutbildning som kan kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam. Universitet och högskolor har utbildningsprogram som är inriktade på marknadsföring. Det går också att välja marknadsföring som fördjupning inom ett ekonomprogram eller själv kombinera kurser i marknadsföring och andra ämnen till en examen. Berghs, Forsbergs, Beckmans och IHM Business School har under långa tider varit traditionella lärosäten för Marknadsförare.

    Att studera till Marknadsförare

    Marknadsförare har ofta högskoleutbildning som kan kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam. Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter.

    Behörighetskrav för Marknadsförare

    Behörighetskraven för utbildningar till Marknadsförare hittar du i områdesbehörighet A6 ifall du läser till medie- och kommunikationsvetare, ifall du vill läsa ekonomprogrammet med inriktning mot marknadsföring gäller områdesbehörighet A4.

    Studera till Marknadsförare utomlands

    Marknadsföring är ett ämne som kan läsas i nästan alla världens länder på de flest universitet. Ytterligare information inom kort.

    Studier i Norge

    Du kan läsa mer om hur man studerar till Marknadsförare i Norge på Søk Utdanning.

    Vidareutbildningar och magister-/masterexamen

    Det finns en mängd magister- och masterprogram med olika inriktningar för dig som valt att plugga till marknadsförare. Till exempel kan du läsa master eller magisterprogram i marknadsföring, internationell marknadsföring eller HRM. Se Magister/Master i filtret till vänster för eventuell vidareutbildning för marknadsförare.

    Specialisering och inriktningar

    Man kan rikta in sig att enbart arbeta med företagets varumärke och kan då kallas för Brand Manager eller arbeta med enbart med nya medier eller onlinemarknadsföring och kampanjer på nätet.

    Skillnad mot liknande yrken

    Som Projektledare på en reklambyrå har man som marknadsföraren många bollar i luften och arbetar med att samordna olika kunders reklamkampanjer. Andra liknande yrken är Marknadschef (också kallat CMO).

    Stipendier för Marknadsförare

    Det finns stipendium för Marknadsförare oavsett ifall du ska studera, forska eller redan arbetar som Marknadsförare:

    Praktik, traineeprogram och kompetensutveckling

    Internship och traineeprogram inom marknadsföring
    Kompetensutveckling inom marknadsföring och kommunikation

    Frågor på studievägledningen relaterad till marknadsförare

    Lön & Löneutveckling

    Året 2012 tjänade en marknadsförare:
    42 700 kronor per månad

    Källa: SCB

    ...
    John Cabot University, EduPlanet

    John Cabot University är något så unikt som ett amerikanskt college som ligger i Italien. Detta innebär fantas...

    Flera orter

    Griffith College i Dublin, EduPlanet

    Är du sugen på en ny upplevelse där du får träffa nya människor och samtidigt studera det ämne som intresserar...

    Dublin

    Ashton College i Kanada, EduPlanet

    Ashton College ligger centralt beläget vid hamnen i hjärtat av Vancouver. Ashton College är en skola med vidar...

    Kanada

    Certifierad Marknadsekonom, Academy Online

    Utbildningen till Certifierad Marknadsekonom är en bred yrkesutbildning som behandlar både operativt och strat...

    Distansutbildning

    APM College of Business and Communication, EduPlanet

    Vill du plugga ekonomi och kommunikation i Australien? Då är APM College of Business and Communication något f...

    Flera orter

    Academy of Information Technology i Sydney, EduPlanet

    Vill du plugga i en internationell miljö tillsammans med studenter från hela världen? Academy of Information T...

    Sydney

    Data Analyst, Hyper Island

    På Data Analyst programmet får du lära dig hur man samlar, analyserar och drar relevanta slutsatser från data ...

    Stockholm

    Digital marknadsförare, Stockholms Internationella Handelsskola

    Som Digital marknadsförare tar du med dig kunskaper i marknadsföring och kommunikation in i den digitala medie...

    Stockholm

    Digital Marketing på Southern Cross University, Gold Coast, STS

    På Southern Cross University på Gold Coast finns en utbildning i marknadsföring för dig som är nyfiken på ny t...

    Australien

    Content Developer, Hyper Island

    Detta program är utformat för att hjälpa dig att få de mest efterfrågade färdigheterna inom contentutveckling ...

    Stockholm

    Fortum-stortavla