Vad är och gör en Callcenter/kundtjänstmedarbetare?
Callcentermedarbetare kan ha olika titlar, beroende på var och med vad man arbetar. Man kan till exempel kallas för kundtjänstmedarbetare, kundkommunikatör, operatör och kundrådgivare.
Callcenterarbete kan ses både som ett yrke och som en metod att arbeta. Arbetet i ett callcenter fungerar exempelvis som en arbetsmetod för en farmaceut som arbetar med att besvara frågor om mediciner på apotekets kundcentrum.
Kundtjänstmedarbetaren är länken mellan företaget och kunderna eller mellan myndigheten och medborgarna. Man kan också arbeta med att ge kundsupport för en eller flera organisationer och med kunder som har kontrakt.
Man brukar skilja mellan att arbeta med inkommande och utgående samtal. Även om de inkommande samtalen är mest förekommande blir det allt vanligare att inkommande och utgående samtal förekommer i samma tjänst.
Arbetar man med inkommande samtal är rådgivning en vanlig arbetsuppgift, som kräver att man kan mycket om exempelvis en produkt eller en verksamhet. Det kan till exempel handla om att besvara kundens frågor när de kontaktar kundtjänst eller Helpdesk. Arbetet kräver också att man kan identifiera vilken tjänst kunden är i behov av. Andra vanliga arbetsuppgifter är registrering av ordermottagningar, reklamationer och bokningar. De som arbetar med detta kallas ofta för operatör eller kundkommunikatör.
Uppdragen kan vara tillfälliga, exempelvis marknadsundersökningar eller mer permanenta som exempelvis att ge råd om specifika produkter.
Telefonen och datorn är callcenter/kundtjänstmedarbetarnas viktigaste arbetsverktyg. Kundmottagare dokumenterar allt med hjälp av datorn och använder olika program beroende på uppgift. Internet, voice mail, e-post och fax är andra medel för att kommunicera och ge information till kunder och andra delar av organisationen. Vissa uppdrag förutsätter att medarbetaren har fördjupad kunskap inom ett visst område.
Samtalen varieras ofta med administrativt arbete som exempelvis att besvara e-post.
Alltmer utvecklade telefon- och Internettjänster gör det möjligt för företagen att ha sin verksamhet på geografiskt avstånd från kunden. Det är vanligt att många arbetsplatser är belägna långt från den egentliga uppdragsgivaren. Exempelvis förekommer det att svenska företag bedriver callcenterverksamhet på mindre orter med ett stort geografiskt avstånd från större städer. Det förekommer även att svenska företag bedriver callcenterverksamhet i andra länder, vilket ger möjlighet att arbeta utomlands.
Arbetsuppgifter
Jobbar man som callcentermedarbetare får man vara beredd att syssla med många olika arbetsuppgifter. Några exempel:
- ta hand om in- och utkommande samtal
- svara på mejlförfrågningar
- informera om produkter
- arbeta med införsäljning
- ta hand om supportförfrågningar
Var arbetar man?
Arbetsgivare är ofta ett callcenterföretag, contactcenter eller ett bemanningsföretag. Intresseorganisationer söker också personal som kan arbeta med att hitta medlemmar och sponsorer för olika projekt.
Videointervju med en Callcenter/kundtjänstmedarbetare
Ingen videointervju för tillfället
Vilken utbildning krävs för att bli Callcenter/kundtjänstmedarbetare
Krav och önskemål på utbildning varierar beroende på inriktning inom kundtjänst eller callcenterverksamheten. Vissa callcenters som telemarketingföretag kräver att du är en duktig säljare, antingen gått en säljarutbildning eller samlat på dig erfarenheter som duktig säljare.
För tjänster som inte kräver att man har en speciell yrkesinriktning är det vanligast att arbetsgivaren efterfrågar gymnasieutbildning som lägsta utbildningskrav.
Att studera till Callcenter/kundtjänstmedarbetare
Se Säljare.
Behörighetskrav för Callcenter/kundtjänstmedarbetare
Behörighet bestäms av arbetsgivaren då man lär sig yrket på arbetsplatsen. Här läser du mer om arbetsplatsupplärning.
Studera till Callcenter/kundtjänstmedarbetare utomlands
Mer information inom kort
Studier i Norge
Vi saknar information om ifall det krävs någon speciell utbildning för att bli kundtjänstmedarbetare i Norge.
Specialisering och inriktningar
En inriktning kan vara att specialisera sig på en produktgrupp, till exempel försäkringar eller datorer. En möjlig karriärväg inom detta yrkesområde är att gå från rollen som kommunikatör/operatör till gruppledare/teamledare.
Skillnad mot liknande yrken
Callcentermedarbetare som arbetar med utgående samtal arbetar ofta med att sälja en produkt eller tjänst per telefon. En Kundtjänstmedarbetare kan också bli kommunikatör, operatör och kundrådgivare. Läs mer om telefonförsäljar eller Säljare.
Stipendier för Callcenter/kundtjänstmedarbetare
Vi saknar information om stipendier för kundtjänstmedarbetare.
Praktik, traineeprogram och kompetensutveckling
Inga traineeprogram, internship eller kompetensutveckling tillgängliga.